nedeľa 28. decembra 2014

Úvod do kozmickej výchovy

     Znie to trochu vesmírne tá montessori "Kozmická výchova". V skutočnosti je to jeden veľký celok, ktorý v sebe zahŕňa okrem vesmíru aj zoológiu, botaniku, či  geológiu. Všetko čo nás obklopuje, čo vytvára naše prostredie. Pekný prehľad nájdete tu.

     Dieťa postupne spoznáva svet a jeho zákonitosti. Za seba môžem povedať, že aj ja až teraz rozumiem určitým veciam, o ktorých som sa v škole učila a nerozumela im. To všetko vďaka postupnosti, zrozumiteľnost  a spôsobe prezentácie aký poskytuje montessori pedagogika. Ak sa rozhodnete zaradiť túto zábavnú a nevyčerpateľnú oblasť do vášho domáceho montessori, bude vás to stáť nejaký ten čas na prípravu. Či už to bude teória, alebo samotná príprava pomôcok. Som, ale presvedčená, že aj vy sa zamilujete do nejakej témy, ktorá sa vám až do teraz zdala cudzia.

     Na začiatok je najlepšie vysvetliť, že všetko čo nás obklopuje, naša príroda, predmety je buď živé alebo neživé. Toto je aktivita, ktorá nestojí našťastie ani čas, ani peniaze. Pripravila som si dve ceduľky s už spomínaným triedením. Uložila pár predmetov na tácku a mohli sme začať.




     Taký malý návod na to, aby dieťa pochopilo tieto pojmy sú odpovede na týchto pár otázok:

Musí/potrebuje (názov predmetu, veci, zvieraťa, rastliny) jesť?

Musí/potrebuje .......... piť?

Produkuje .......... nejaký odpad/exkrementy? Pre menšie deti: Kaká to?

Má .......... schopnosť reprodukcie? Pre menšie deti: napr. Môže mať pohárik malé bábätká poháriky? Môže mať mačička malé mačiatka.

Potrebuje .......... dýchať/vzduch?

     Asi po druhom predmete Sárka pochopila tieto pojmy a nemala problém ich správne zaradiť. Veľmi sa jej to páčilo najmä to či, to kaká. Pri rastlinke som jej trochu pomohla s odpoveďami. Kedže mi pomáha v záhrade nebolo to ťažké a pochopila, že aj rastlinky vlastne papajú, pijú, rozmnožujú sa napr. semienkami a ich odpadom je kyslík (aj keď tomu už nerozumela, ale verila mamke).






Poctivo sa pýtala všetky otázky každého predmetu.



     Keď sa minuli rekvizity z tácky, začala pobehovať po dome a pokračovala v aktivite. Úplne ju to nadchlo. A krásne pochopila rozdiel medzi živým a neživým.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára